Blog

Stress! Misschien wel  de grootste veroorzaker van een verstoorde hormoonbalans.

Stress is een zeer grote veroorzaker van een verstoorde hormoonbalans. Misschien wel de grootste veroorzaker van veel gezondheidsklachten. Bij stress wordt er veel cortisol in je bijnieren aangemaakt (stresshormoon) Bij veel gebruik van dit hormoon,  kunnen je bijnieren uitgeput raken. Dit wordt ook wel bijnieruitputting (burn-out) genoemd. Stress kan ook zorgen dat het hormoon progesteron wordt aangesproken om cortisol aan te maken.  Er kan dan een disbalans tussen oestrogeen en progesteron ontstaan met als gevolg, menstruatie klachten of lastig zwanger kunnen worden. Maar ook je schildklierhormoon kan door stress minder goed aangemaakt worden.

Er kunnen tal van redenen zijn waardoor je stress in je lichaam ervaart. Welke  oorzaken spelen mee voor stress in je lichaam?

  • Dingen doen die je eigenlijk niet fijn vindt.
  • Lastig om dingen los te laten (controle)
  • Verkeerd voedingspatroon
  • Niet goed kunnen slapen
  • Overtraining of te weinig lichaamsbeweging
  • Ongezonde darm- leverfunctie
  • Onstabiele bloedsuikerspiegel.

Wat de reden ook is, kijk stap voor stap, wat je zelf kunt doen om de stress te verminderen. Als je hier hulp bij nodig  hebt, kan het verstandig zijn om advies en coaching in te winnen.  Herkenning en erkenning zijn al de eerste punten tot een juiste mindset. Ben jij stress de baas?

geschreven op 12-01-2019

De  meest voorkomende  hormoonverstorende voedingsmiddelen 

Voordat ik wist, dat mijn hormonen uit balans waren, was ik mij nauwelijks bewust welke rol leefstijl en voeding hier op hadden. Ik wist natuurlijk wel dat bepaalde producten niet gezond waren voor mijn lijf, maar dat dit ook invloed had op mijn hormonen was nieuw.

Wil jij ook  een gezonde hormoonbalans?  Onderstaande voedingsmiddelen kun je dan beter vermijden. Deze hebben veel invloed op je hormoonbalans. Mij, maar ook vele andere, heeft het veel gebracht. Het is echt het proberen waard!
(Bron: lesstof hormoonfactortrainer)

  •  Producten met gluten

Gluten zijn eiwitten die vooral in tarwe, spelt, rogge en gerst zitten. Gluten vergroten door bepaalde bestanddelen de doorlaatbaarheid van je darmslijmvliezen. Hierdoor kunnen stoffen die het lichaam eigenlijk moeten verlaten, juist in de bloedbaan terecht komen. Dit kan leiden tot ontstekingen.

  • Suikers

Suikers zitten in meer producten dan je denkt. Suiker heeft namelijk veel schuilnamen. Let ook eens op de volgende namen: dextrose, glucosestroop, sacharose, maltodextrine, fructose, agave, disachariden. Pas  ook op met  de zoetstoffen. Door teveel suikers stijgt je bloedsuikerspiegel. Het hormoon insuline zorgt ervoor dat dit naar beneden wordt gehaald. Door overproductie van het hormoon insuline, raken je hormonen uit balans.

  • Zuivel ( melksuikers)
Zuivel zorgt voor irritatie aan de darmwand, terwijl in je darmen belangrijke voedingsstoffen moeten worden opgenomen. Door deze irritatie kunnen belangrijke voedingsstoffen niet goed opgenomen worden, hierdoor wordt de spijsvertering verstoort en ontstaat er een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Wanneer je zuivel vermijd zal je darmflora weer verbeteren.
  • Onverzadigde omega 6 vetzuren

Je lichaam heeft vet nodig om cellen op te bouwen en hormonen te produceren.  Daarnaast hebben de vitamines A,D,E,K vet nodig, om opgenomen te worden. Wanneer er teveel gegeten wordt van deze onverzadigde omega 6 vetzuren, dan nemen onze cellen deze op. Dit zorgt uiteindelijk voor ontstekingen en mutaties in de cellen. Probeer meer omega 9 en omega 3 vetten binnen te krijgen. Tip: eet geen margarine, zonnebloemolie, soja olie, pinda olie, slaolie.

  • Smaakversterkers
    Vermijd producten met smaakversterker E621. Dit zit met name in veel kant-en- klaar producten, bouillonblokken, worsten ect. Dit E-nummer werkt  verslavend, een echte  dooreet factor. Het zorgt ervoor dat onze hormoonhuishouding uit balans raakt. Tip:  er zijn  bouillonblokken zonder  E621 te koop. Deze kun je vaak vinden in gezondheidswinkels.

Naast deze belangrijke hormoonverstorende stoffen zijn er nog een aantal producten die invloed kunnen hebben op je hormoonhuishouding. Maar ook bepaalde materialen of gezondheidsproducten. Nieuwsgierig en wil jij je hormonen ook weer in balans krijgen? Neem  vrijblijvend contact op en ik kan je er alles over vertellen.

Geschreven op 6-1-2018

Wat is gezond?

Wat is nu gezond? Andijvie, sla of toch havermout? En mogen brood en roomboter nu wel of niet? Als voedingsdeskundige krijg ik vaak de vraag wat echt gezond is. Er is ook zoveel informatie over voeding te vinden en bijna iedereen heeft er wel een mening over. Soms word ik er zelf ook gek van en daarom vind ik het ook een goede vraag: ‘Wat is nu gezond?’.  Gelukkig hoef ik deze vraag niet alleen te beantwoorden. Er wordt veel onderzoek gedaan en  er zijn richtlijnen waar voeding aan moet voldoen. Het Voedingscentrum geeft advies wat je elke dag zou moeten eten. Voor de meeste mensen is dit geschikt.  Voor mensen die een gezondheidsklacht hebben kunnen deze adviezen en richtlijnen iets afwijken. Hier zijn dan weer andere richtlijnen voor gemaakt.

Wat is nu gezond? Hier de tien beste voedingsadviezen:

  1.  Eet vooral verse en zo min mogelijk industrieel bewerkte producten waaraan suiker en zout  is toegevoegd.
  2. Eet zo min mogelijk producten met suiker.
  3. Eet veel groente en twee stuks fruit per dag.
  4. Gebruik olijfolie i.p.v. bak-en braadboter
  5. Gebruik noten, pitten, zaden en avocado voor goede vetten en verzadiging.
  6. Twee keer per week vette vis
  7. Doe rustig aan met bewerkt vlees.
  8. Eet voldoende tijdens de maaltijden om tussendoor geen trek te krijgen.
  9. Doe rustig aan met zetmeel en kies altijd voor de volkorenvariant.
  10. Neem de tijd om te eten en geniet ervan!

Ons lichaam  houdt van stabiliteit en evenwicht. Hoe minder uitschieters hoe beter. Nu alleen nog even doen die gezondere leefstijl. Als het  je lukt de vicieuze cirkel te doorbreken van honger , eten en weer pieken,  bevrijd je jezelf van de eeuwige trek en loop je minder kans op welwaartsziekten. Durf in jezelf te investeren en ervaar wat gezonde voeding voor je kunt betekenen!

Geschreven op 28-12-2018

Je hoeft het er niet mee eens te zien, maar je kunt er niet op tegen zijn om je fitter te voelen.

‘Ga eens weer normaal eten’, ‘wat een onzin’,  ‘pff, ik vind je nu wel een beetje raar geworden hoor’, ‘mag je dat ook al niet’,  je hoeft toch  niet  af te vallen, waarom eet je geen taart?;’  Zomaar wat kreten die ik naar mijn hoofd geslingerd kreeg, toen ik net een paar weken was begonnen met  een gezondere leefstijl. Heel motiverend ook.  Zelf mijn eigen man was in het begin wat sceptisch.

Er waren maar weinig mensen in mijn omgeving waar ik op kon steunen en geloofden niet dat voeding iets kon betekenen om mijn doel te bereiken:  ‘ af van die buikklachten, minder vermoeidheid en vooral fitter voelen! Ik dacht aan een coach die ik gesproken had en hij vertelde dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor je eigen leven! Dus Annemiek ‘kom op’ schouders eronder’ Je kunt het!  Zo geschiedde. Als eerste pakte ik mijn suikerverslaving aan. Koekjes werden vervangen door noten, pure chocolade, rauwkost, zelfgemaakte koekjes. Dat ging me eigenlijk nog gemakkelijk af. Geen melk meer en mijn brood verruilde ik in voor salades, soepen, rijstwafels, crackers en warm eten van de  vorige dag.

Heel veel groente! Groente, groente, groente was de boodschap. Onze koelkast had nog nooit zo vol gezeten met spinazie, bloemkool, spruiten, bietjes, sla, paksoi, wortelen. Maar ook onze kasten lagen ineens vol met zakken noten, zaden, pitten, havermout rijst en quinoa. Er ging een hele nieuwe wereld voor mij open. Boekweit?  Nog nooit van gehoord. Nu weet ik dat je hier heerlijke pannenkoeken van kunt bakken, maar ook in banenbrood kunt doen. Er bestaan zelfs bloemkool pizza’s of wat dacht je van linzen pasta. Je hoeft echt niet stad en land af te zoeken voor ingrediënten. Veel supermarkten bieden het te koop aan. 

Na 3 weken veel groente, meer gezonde vetten en minder gluten, zuivel en suiker waren mijn buikklachten ineens weg. De opgezette buik die ik vaak had, was er niet meer.  Mijn buik was nog nooit zo plat geweest. Mijn huid werd beter en zelfs mijn haar werd dikker. Bizar.  Ook was ik minder moe en had ik gedurende de dag meer energie!. Mijn man was nu ook overtuigd en is zelfs van zijn snoepjesverslaving afgekomen en maakt nu de lekkerste salades. Zo streng als in het begin, eet ik nu niet meer. Ik heb nu een juiste balans gevonden tussen gezonde en minder gezondere keuzes. Zonder moeite  pas  ik dit nu dagelijks  toe. Ervaar jij veel weerstand in de keuzes die je maakt?

Geschreven op 21-12-2018.

 

‘Ga eens op je voeding letten, dat kan echt helpen’ 

Degene die mij al een tijdje volgen weten dat ik voedingsdeskundige ben. Ik deel tips, gezonde gerechten, foto’s en coach mensen naar de juiste voeding voor hun hulpvraag. Je zou haast gaan denken dat ik dit al jaren doe. Niets is minder waar.

Tot drie jaar geleden was ik een echte suikerjunkie. Alles wat ‘los en vast zat’ ging erin. Lees; twee pakjes sultana’s op een dag, een paar koekjes, nog een extra boterham, snoepjes en op verjaardagen kon ik blijven graaien naar die overheerlijke m&m’s en taarten. Ik  kon echt chagrijnig worden als ik trek had of trillen van de ‘honger’. Al jaren kampte ik met verstopping en buikpijn en was door specialisten gewezen op veel pruimen, kiwi’s, roggebrood, twee glazen lauw water in de ochtend en ontbijtkoek eten. Alles hielp exact een  week, maar veranderen deed het niet.

Totdat  ik in 2015 kampte met extreme  duizeligheid en de angst om te vallen.  Het vertrouwen in mezelf was ik volledig kwijt. Iets wat ik nog nooit had meegemaakt. In mijn zoektocht kwam ik terecht bij Geert uit België. (angstoverwinnen.com).  Ik kocht het audio programma om in 16 weken tijd, minder angst te voelen. Hij zei dat bepaalde voeding, invloed kan hebben op angstgevoelens. Hé wat? Heeft voeding invloed op hoe je je voelt? Dit was nieuw voor me. Geert wees me op het feit dat bepaalde voeding, klachten verergeren.  In mijn zoektocht was ik nog niet veel tegen gekomen, wat wel hielp.  ‘Wat had ik te verliezen.’

Koffie, theïne, smaakversterker (E621) zoetstoffen (aspartaam E951)  eruit. Wow, wat een verschil maakte deze  aanpassing al na twee weken. Ik had minder hyperventilatie en hartkloppingen. Ik werd hierdoor getriggerd en kreeg de bevestiging dat wat je eet, dus wel degelijk invloed op je heeft.

‘Wat is het gaaf om kennis te hebben over de kracht van voeding op je gezondheid’

Dit snakte naar meer en wilde alles over voeding weten. Met als gevolg dat ik een studie tot voedingsdeskundige en hormoonfactor trainer volgde. Deze studie leert onder andere dat bepaalde voeding ontstekingen veroorzaakt,  waardoor buikpijn, vermoeidheid en andere ongemakken kunnen ontstaan. Er ging een wereld voor me open!

Wat is het gaaf om kennis te hebben over de kracht van voeding op je gezondheid. Dit geeft mij kracht en inspiratie om deze kennis te delen!

Volgende week zal mijn blog gaan over de strubbelingen die ik meemaakte om te kiezen voor gezonde voeding. Geschreven op 12 -12 -2018